Benvinguts

Benvinguts.
Us presento el bloc del treball de recerca de Batxillerat
. Guanyador del XVè Premi Recerca Vila d'Olesa d'estudiants 2010. Una guia de 20 rutes pel terme municipal d'Olesa de Montserrat i el seu entorn més pròxim. Aquest bloc és un suport digital del llibre físic, on es reproduiran temes curiosos o temes relacionats amb el món natural olesà, per tal de fer conèixer i potenciar als olesans i als pobles veïns el divers patrimoni natural, cultural, geològic, etc. que poden trobar, com també events que s'anunciïn per desenvolupar en aquest espai del projecte.
El llibre fou publicat per Sant Jordi del 2012. Fins al novembre 2013: +820 guies venudes/12 presentacions a diferents pobles/+20 guies enviades a l'estranger.

(Twitter: #guiaexcursionistaolesa // @JoanSolerGi7)

dissabte, 23 de novembre de 2013

B-40 o B-en 40ena


B-40 o B-en 40ena és el títol que li poso a aquesta publicació d'opinió. B-40 és el nom d'una autovia o més ben dit, és un projecte d'autovia que comença a ser utòpic. Va començar a planejar-se als anys 60 del segle passat per descongestionar el trànsit de l'Àrea Metropolitana de Barcelona. Aquest eix hauria d'unir diverses poblacions catalanes properes a la ciutat barcelonina com és Vilanova i la Geltrú, Terrassa, Granollers i Mataró.

A partir dels anys 90, trenta anys després de començar el seu disseny, va començar a construir-se. Des dels anys 90 del segle XX i fins avui dia, només s'han construït i inaugurats dos trams, un primer tram d'Abrera a Olesa de Montserrat, i un segon tram de Viladecavalls al nord de Terrassa.

Hi ha trams en obres, però que estan paralitzats com és el traçat d'Olesa de Montserrat fins a Viladecavalls, ja que s'ha de perforar la muntanya. També hi ha altres trams que encara no s'ha estudiat el recorregut com es la zona del Vallès Oriental.

Penso que pot servir per treure part del trànsit de la capital, però alhora penso que ecològicament és un desastre. Em vull centrar en la zona d'Abrera, d'Olesa de Montserrat i Viladecavalls.

El tram d'Abrera a Olesa de Montserrat, han aixecat un gran i llarg pont que travessa el riu Llobregat. A més, el pont acaba on començaria un túnel que travessaria cap a Viladecavalls, però la perforació del túnel no s'ha fet. En aquesta zona, a més, la construcció d'aquest viaducte i l'adequació del terreny per fer el forat del túnel ha provocat fer un talús a la muntanya que ha suposat rebaixar-la 30 metres.

A l'altre costat de la boca del túnel (zona A), just després del futur orifici, també s'hi ha construït un pont, però aquí ha sigut d'una manera molt descarada! El pont salva el torrent de Sant Jaume, però si originàriament el torrent feia 15-20 metres d'ample, ara en fa més de 100-150 metres per la construcció del viaducte.

Abans però, un centenar de metres curs amunt de la riera de Sant Jaume, direcció nord, trobem el pas del gasoducte Martorell-Figueres (zona B). La cirereta del pastís per acabar de convèncer que el lloc pateix un greu impacte ambiental!


Ara, el mal ja està fet, ja no hi ha marxa enrere. Feta la desgràcia, seria bo que acabessin la construcció d'aquest tram de carretera i ho deixessin de tal manera de reduir al màxim l'impacte ambiental. En la ortofoto inferior es pot veure per on passaria el túnel que encara no està construït.



Mapa de situació. La part superior correspon al nord


Ubicació de les fotografies. Inserteu aquestes xifres al google maps:

+41°31'46.30", +1°56'12.81"

Zona A:

La riera de Sant Jaume alterada per la construcció de les pilastres (mirant cap a l'est)


Talussos artificials per aguantar l'estructura del pont. A la paret del fons hi aniria el túnel que conectarà amb Olesa i Abrera (mirant cap a l'oest)


Panorama del viaducte per damunt de la riera de Sant Jaume. Ja no baixa aigua. (Mirant cap a l'oest)

Per poder fer les fotografies d'aquesta ruina moderna, vaig accedir-hi des de la urbanització Oasis d'Olesa de Montserrat. Per cert, una urbanització fruit de l'especulació i que està molt degradat. Així és com acostuma a passar en la majoria d'urbanitzacions de Catalunya i Espanya. Segons diverses fonts, hi ha manca de clavagueram, i els carrers són molt sinuosos. La massa forestal també envolta la població d'aquesta zona, esperem que si algun cop es declara un incendi, el foc no faci estralls, perque hi hauran seriosos problemes.

En un punt de la urbanització, trobem el camí del GR-6 que connecta la ciutat de Barcelona amb el Monestir de Montserrat. Nosaltres hem de prendre direcció Barcelona, de seguida baixarem a la riera de Sant Jaume i haurem de seguir-la fins trobar-nos el gaseoducte de Martorell-Figueres (B) i seguidament la B-40 (A). Un paisatge no gaire agradable perquè hi passi un sender de gran recorregut.


Tram asfaltat després del pont mirant cap a Viladecavalls (mirant cap a l'est). 30 metres d'ample i important moviment de terres. També molt deteriorat i abandonat.


Al marge del pont mig construit. Al fons es pot veure unes marques del "túnel" que conectaria amb Abrera. (Mirant cap a l'oest)




Zona B:
Un cartell indicador del pas de gaseoducte. Es pot veure com la muntanya ha sigut remoguda. Al fons es pot veure un altre pal indicador seguint el recorregut del tub. (mirant cap a l'est)


Trau a la muntanya per fer-hi passar el gaseoducte (mirant cap a l'oest)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada